Home Stiri Disponibilitatea forței de muncă influențează cererea de spații de birouri venită din partea companiilor de outsourcing
Disponibilitatea forței de muncă influențează cererea de spații de birouri venită din partea companiilor de outsourcing

Disponibilitatea forței de muncă influențează cererea de spații de birouri venită din partea companiilor de outsourcing

0

Cererea de spații de birouri pentru sectorul de BPO/SSC din 4 mari orașe din regiunea Europei Centrale și de Est (ECE) – Wroclaw, Lodz, Cracovia și Sofia – a reprezentat 60% din cererea totală din primul semestru, în timp ce în București aceasta s-a situat la un sfert din total. Conform celui mai recent raport Colliers International, întregul fenomen este rezultatul influenței disponibilității forței de muncă și a bunelor cunoștințe tehnologice ale angajaților.

 

Regiunea ECE și-a consolidat poziția competitivă la nivel global în ceea ce privește atragerea companiilor de BPO/SSC (business process outsourcing/shared services center) datorită mediului de afaceri favorabil. Totodată, expertiza și abilitățile angajaților sunt mai dezvoltate față de acum câțiva ani.

Cu toate acestea, numărul de candidați pregătiți corespunzător pentru acest sector este deficitar. În prezent, cea mai mare proporție de studenți specializați în IT, conform statisticilor ABSL, se află în Brno, Budapesta (ambele 13%), Bratislava (12%) și Kosice (10%). De asemenea, în orașe precum București sau Worclaw, companiile de BPO/SSC recrutează aproximativ 20% din numărul total de studenți, acesta fiind cel mai mare procent din zonă.

„Luând în considerare că stocul de birouri din București va crește cu 300.000 mp în perioada următoare, multinaționalele vor avea avantajul de a alege dintre mai multe variante cele mai bune spații, însă vor avea nevoie și de angajați care să le ocupe. Deși în România absolvenții se îndreaptă cu precădere către segmentul de servicii, instituțiile de învățământ nu produc suficienți candidați pentru acest sector și, uneori, nu produc nici calificările potrivite În același timp, rata șomajului pentru persoanele cu studii superioare este la cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani, la aproximativ 2%. Toate aceste aspect se vor dovedi critice pentru atragerea de noi jucători și pentru extinderea celor existenți”, a declarat George Didoiu, Director Asociat al departamentului de birouri în cadrul Colliers International Romania.

Apetitul companiilor de BPO/SSC pentru România este, însă, în continuare menținut de costurile scăzute și de gradul de complexitate a serviciilor oferite către clienți.

„Avem angajați care livrează cel mai înalt grad de complexitate în domeniul BPO/SSC. Un raport recent al institutului Milken indică regiunea de Nord-Vest ca fiind prima în UE ca rată de creștere în domeniul serviciilor hi-tech, în perioada 2009-2014. Bucureștiul este și el văzut ca având cea mai mare concentrație de astfel de servicii în comparație directă cu alte orașe mari din zonă. Creșterea complexității acestor servicii a condus la o medie orară a costurilor salariale de 4 euro, cu 45% sub Polonia (6,2 euro) și 80% sub Slovacia (7,2 euro). Împreună cu efectul de bumerang al românilor care lucrează în străinătate în roluri asemănătoare și care se pot întoarce, toți acești factori ar putea duce la umplerea golului creat de lipsa disponibilității forței de muncă”, a explicat George Didoiu.

În regiunea ECE, sectorul de BPO/SSC se bucură de o prezență puternică în ciuda costurilor de localizare din ce în ce mai mari din ultimii ani. Un raport al ABSL Polonia arată că salariile în domeniul bancar au înregistrat creșteri de aproximativ 40% în Varșovia și creșteri de două cifre în alte zone, în special pentru posturile de specialist.

„Ca urmare a datelor furnizate de experții noștri și de rapoartele ABSL, apreciem că există într-adevăr o creștere salarială, însă, momentan, aceasta nu reprezintă un risc major. Urcarea pe scara complexității tehnologice este factorul care determină această creștere. Absolvenții și angajații dobândesc noi abilități și, astfel, oferă clienților servicii cu valoare adăugată”, a declarat Mark Robinson, CEE Research Specialist în cadrul Colliers International.

Cea mai mare cerere de spații de birouri venită din partea companiilor de BPO/SSC a fost înregistrată în orașe precum Cracovia, Sofia și Worklow – 60% din cererea totală din primul semestru. În orașele mai scumpe, această cerere va trece printr-un proces de maturizare, însă în celelalte zone va rămâne în continuare ridicată.

Despre Colliers International

Colliers International Group Inc. (NASDAQ și TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în domeniul consultanței imobiliare, cu peste 15.000 specialiști care lucrează în 68 de țări. Cu o cultură întreprinzătoare și cu o echipă valoroasă, specialiștii Colliers oferă o gamă largă de servicii clienților finali, dezvoltatorilor și investitorilor din întreaga lume. Serviciile includ consultanță și execuție strategică pentru vânzarea și închirierea proprietății, finanțare, soluții corporate globale, property, facility și project management, workplace solutions, evaluare și consultanță fiscală, analiză și studii de piață și consultanță în materie de leadership.

Specialiștii Colliers gândesc diferit, împărtășesc idei excelente și oferă sfaturi inovatoare care ajută clienții să accelereze succesul. Colliers International a fost inclusă în top 100 companii outsourcing de către International Association of Outsourcing Professionals pentru 12 ani consecutiv, mai mult decât oricare altă companie de consultanță imobiliară. Compania Colliers a fost, de asemenea, considerată cel mai bun property manager la nivel global de către Commercial Property Executive pentru doi ani la rând.

Mai multe detalii despre Colliers International pe www.colliers.ro, pe Facebook si LinkedIn.

Pentru mai multe informații, vă rugăm contactați:

Adina Harabagiu

Associate, Marketing

Email: adina.harabagiu@colliers.com

Telefon: +40 752 845 634